• Как функционира RankBrain и дали има нещо, което можем
    да направим, за да сме в крак с него.

RankBrain: Изкуствения интелект на Google!

Трудно е да срещнем някой в интернет индустрията който да не е чувал за RankBrain. И не е изненадващо, че тази система заедно с нейното въздействие върху резултатите от търсенето повдига безкрайни въпроси и спорове. Направихме опит да разберем как функционира RankBrain и дали има нещо, което можем да направим, за да сме в крак с него. Нека да започнем от самото начало. RankBrain е система за изкуствен интелект, разработена от Google, за да помогне за подобряване на резултатите от търсенето и за интерпретиране на съвсем нови заявки, които преди не са били правени.Някои експерти смятат, че това е част от алгоритъма Колибри който стартира, за да помогне на Google по-добре да разбере смисъла на цялата заявка зад точните ключови думи. Първото официално изявление за RankBrain беше направено от главния изследовател на Google Грег Коррадо на 26 октомври 2015 г. Ето как Грег обясни принципа на работа на алгоритъма:
“Ако правите двусмислена заявка за търсене или използвате разговорни термини ефектът би бил нулев, защото търсачката не може да разбере какво имате предвид или не е срещала тази фраза преди. RankBrain може да обобщи резултата така: “Тази фраза изглежда като нещо, което съм виждал в миналото, така че предполагам, че сте имали предвид това: …….(тук ще се представят резултатите от вашето търсене)”. В това интервю Грег също така заяви, че малко след пускането си, RankBrain се е превърнал в третият най-важен фактор за класиране в търсенето. Тъй като има толкова голямо въздействие, важно е да разберете точно как работи този алгоритъм и какви промени ще донесе както на крайните потребители, така и на специалистите по SEO.

Както споменахме по-горе, основната цел на RankBrain е да предоставя по-подходящи резултати, като интерпретира смисъла на цели фрази, вместо да се фокусира върху отделни думи. Този алгоритъм може ефективно да обработва сложни заявки с дълги ключови думи, да разбере как те са свързани с конкретни теми и да предоставя съответни резултати. За да го кажем просто, RankBrain идентифицира шаблони зад различни заявки за търсене, които може да изглеждат несвързани и намира прилики между тях. Това позволява на търсачката на Google да разбере фраза която никога не е била обработена, като я свързва с фрази които вече е използвала.Като самообучаваща се система, RankBrain непрекъснато се учи, като обръща внимание на показатели като баунс рейта или времето, прекарано на страницата. Така че ако даден потребител счита, че показаните резултати са неподходящи за заявката им, следващият път алгоритъмът ще покаже други резултати за тази заявка. Ще можете да намерите информация за определено понятие или факт, без да използвате конкретната дума в заявката за търсене . Ще получите по-подходящи резултати за двусмислени заявки за търсене или запитвания, които имат няколко значения (например “Apple” както е името на марката срещу “ябълка”, както при плодовете). Ако въведете заявка, която Google никога не е срещала преди, тя ще бъде правилно интерпретирана и съвпадаща с познати такива. Google не разкрива точните алгоритми, които използва, но все пак знаем, че неговите принципи на работа са близки до инструмента word2vec.

Word2vec е инструмент с отворен код, който използва текстов корпус, за да отчита разстоянието между думите и да създава векторно представяне на думи и фрази.Това ви помага да разберете връзката между думите въз основа на разстоянието между тях в текстовете. Думи с подобни значения се намират в близост до едно друго условие на векторно пространство. За да научите повече за word2vec и нейните принципи на работа, вижте ръководството за начинаещи за word2vec от Distilled, или прочетете урока Vector Representation of Words от TensorFlow ако се интересувате от повече технически подробности. Според официалните представители на Google няма начин да се оптимизира за RankBrain. Освен това, RankBrain няма да има забележимо въздействие върху резултатите от търсенето, тъй като основната му цел е да се справят с въпроси за които липсват данни – плюс, както посочи анализаторът на Google Gary Illyes в Twitter, “RankBrain няма влияние върху обхождането или индексирането. ”

Но факт е, че не можете просто да пренебрегнете съществуването на такъв мощен алгоритъм във вашата SEO оптимизация.

1) Разширете списъка си с ключови думи като не се ограничавате само до синонимите. Спрете да създавате страници или съдържание, пригодени само за една ключова дума или фраза. За максимален ефект опитайте да композирате вашето семантично ядро от:
-целевите Ви ключови думи, както и техните варианти и свързани с тях ключови думи (избрани с помощта на предпочитаните от вас инструменти за търсене на ключови думи).
-допълнителни думи които най-често се показват в същия контекст като целевите Ви ключови думи.

2) Съсредоточете се върху създаването на изчерпателно съдържание, което осигурява стойност на вашата аудитория. Напишете по-обширни публикации, стремете се да покриете всички аспекти на избраната тема, отговорете на възможно най-много въпроси. Крайната цел на Google и по-специално на RankBrain, е да предостави на потребителите най-полезните и подходящи резултати. Ако споделяте същата цел е по-вероятно да успеете.

3) Оптимизирайте за хората, не за търсачките.

Макар че това твърдение може да звучи банално, е особено вярно като говорим за самообучаваща се система. Така че не правете всичко, за да изглеждате добре в „очите“ на търсачките. Фокусирайте вниманието си върху по-доброто потребителско изживяване, анализирайки поведението на посетителите си и правете промени в съответствие с тези фактори. Ако хората оценят вашето съдържание и го сметнат за уместно, алгоритмите ще започнат да правят същото.

В заключение

За да обобщим всичко това, опитът ни да разберем един от най-мистериозните алгоритми на Google показа, че е почти невъзможно да се предвиди интуитивно начина по който Google мисли. Освен това, като система за машинно обучение, RankBrain непрекъснато се подобрява като в същото време алгоритмите на Google се актуализират и доразвиват. Всичко което можете да направите за да се справите с това е да сте сигурни, че винаги сте отдадени на това което правите. По този начин ще успеете да сте в крак с новите алгоритми или ъпдейти които се появяват.